miércoles, 27 de mayo de 2020

E remata o maio con máis traballos do alumnado sobre Carballo Calero e tarefas para o alumnado de 4º e 2º bac.

Aproveito para poñer algúns traballos sobre R. Carballo Calero do alumnado de 2ª Bac. Trátase de presentacións  sobre o autor.

A primeira é de Patricia Rodríguez Díaz:

https://mail.google.com/mail/u/0?ui=2&ik=a408db24ba&attid=0.1&permmsgid=msg-f:1664318630222130704&th=1718d8f9eb746e10&view=att&disp=safe&realattid=f_k95ohrrm0

A segunda é de Celia López Rodríguez:

https://docs.google.com/presentation/d/1aOd7vETQDP99jtd7kYcvKBROYrWmzW-BR05sjRAr8Yo/edit?usp=gmail


A terceira de Diego Porral López:

https://mail.google.com/mail/u/0?ui=2&ik=a408db24ba&attid=0.1&permmsgid=msg-f:1663606727646303262&th=171651812f4ed41e&view=att&disp=inline&realattid=f_k8ugbscs0

E algo de música, para amenizar un pouco:
https://www.youtube.com/watch?v=8JKLngtfNl4&feature=youtu.be

Tarefas para 4º ESO, prazo ata o 12 de xuño:

Hoxe as tarefas son de repaso sobre as relacións semánticas, en primeiro lugar.

1. Clasifica as palabras en polisémicas ou homonímicas, axudándote do dicionario.
banco, peto, xornal, chama, artigo, real e queixo.

2. Clasifica as palabras en homófonas e homógrafas: botar/votar, naval/nabal, viña/viña, vin/vin, habano/abano.

3. Escribe unha oración con cada palabra deste par de parónimos: actitude/aptitude, adoptar/adoitar, misto/mixto, alagar/alegar e captar/catar.

4. Emparella os sinónimos:

a) recordar, escorregar, gabear, morder, amañar, matinar, trabar, cavilar, lembrar, arranxar, esvarar, agatuñar.
b) beizo, verme, bico, néboa, nugalla, pinga, preguiza, brétema, labio, beixo, coco, gota.

5. Emparella os antónimos:

abundante, abrir, secundario, gañar, móbil, mozo, serodio, recender, introvertido
temperán, inmóbil, primario, vello, insuficiente, perder, cheirar, pechar e extravertido

6. Substitúe por contrarios os termos subliñados:

- A empresa pechou o balance anual con superávit.
- Esa cuestión é agora irrelevante.
- O comedor está agora mesmo cheo.
- Gústame o leite quente con mel.
- Este pantalón é moi claro.

7. Busca sinónimos das palabras destacadas no texto:

- Aquí hai un morto!- exclamou un dos traballadores.
- Mirade! Ten un furado na cabeza- engadiu outro que estaba ao seu carón.
Aquel comentario fixo que eu tamén reparase no que a primeira vista non observara. Na tempa esquerda da caveira había un oco circular, un furado que ata eu, supoño que pola experiencia que dan as películas, identifiquei  decontado. Non había que se moi intelixente para deducir que aquel orificio só podía ser o que deixa  unha bala cando penetra na cabeza. Lembro ben o abraio que experimentei, un abaraio compartido tamén polos que acababan de descubrir aqueles restos.
-Non toquedes nada!Hai que deixalo todo como está e dar parte disto-dixo o capataz-É mellor avisar a don Vitor canto antes.
A. Fdez. Paz, Corredores de sombra, edicións Xerais

 Buscade tamén os sinónimos de furado que hai no texto.


En 2º lugar,  poño algunhas sobre a Nova Narrativa Galega: Carlos Casares, Xosé Luís Méndez Ferrín e Mª Xosé Queizán.

I. Para comezar, ides ver o vídeo do conto de Carlos Casares "O xogo da guerra" de Vento ferido.

Podedes tamén ler o relato en https://docplayer.es/45642386-Relato-en-galego-o-xogo-da-guerra-de-carlos-casares.html

Logo tedes que responder:

1. Cal é o tema ou idea principal do texto?
2. Como é o ambiente que se describe? Onde se sitúa o relato?
3. Resumo do argumento.
4. Que mensaxe se desprende co conto?

II: Xosé Luís Méndez Ferrín, "O Suso".Está na páx. 323 do voso libro.

Preguntas:

1. Relaciona as palabras co seu sinónimo:
rinchar. fiestra, cepa, casopa, demandar, néboa, poutada, rumor, pegadas, bruído, escoar, tatexar, fedor, parellas, brétema, choupana, murmurio, gaquexar, escorrer, pisadas, similares, videira, ventá, pescudar, tufo, gadoupada, ruxido, rechiar.

2.Que tipo de narrador presenta?

3. O narrador recorre a símiles ou comparacións. Búscaos no texto e completa:

A voz do Suso chegou a min fortemente,...
Sentía un pracer húmido e doce...
A néboa era lixeira ...
Botábame unha poutada igual...
O gran rumor dos canavais, axitados ...
Berroume como adoitaba berrar ...
Berro liso e longo ....

4. Cales son as razóns de que Manolito teña medo?

5. Como era a relación entre o Suso e Manolito?
En que sentido esta relación determina a acción?
Que relación había entre Suso e os outros rapaces do Barbaña?

6. De que momento do día a cal outro transcorre a acción deste conto?
O día e a noite correspóndense con dúas situacións psíquicas contrapostas de Manolito. Explícao.

7. Que elementos da paisaxe do Barbaña se citan no conto e que adxectivos se lle aplican?

8. Cal será o valor simbólico do espazo?

III. Mª Xosé Queizán.
1. Busca información sobre a autora no libro de texto e en Internet e fai un resumo dunhas 15 liñas sobre a súa obra.

Póñovos aquí un poema da autora:

A amante nunca ten os dentes postizos
graus no nariz
pelos nas coxas
gorduras nos cadrís.
A amante nunca lle inchan os ollos ao
dormir
O poeta ama a perfección
non te ama a ti.
Es idealización
mito
metáfora da metáfora.
De non seres perfecta, como te amarían?
         Do libro Metáfora da metáfora, 1991

2. De  que fala o texto?Que é o que desmitifica?




Para 2º de Bac.: 

De repaso
:

1. Introduce o inf. conxugado de maneira correcta, facendo as transformacións precisas na oración:

- Se sabedes quen o fixo podedes explicarmo.
- Non chegaron a tempo por que non madrugaron suficiente.
- Para que o saibades facer vóuvolo explicar outra vez máis.
- Aínda que o fixesen perfectamente, non lles chegaría para gañar.
- Se o soubeses antes, non llo dirías.
- Antes de valorar (nós) os datos, temos que ter en conta os datos da enquisa.
- Cando chegastes vós, nós xa comeramos.
- En canto veñan Luísa e María, facemos o traballo todas xuntas.
- Non entendiches nada porque non prestaches atención ningunha na clase.
- A pesar de realizar todas as xestións non te puideches librar da denuncia.

2. Usa o participio regular ou o irregular, segundo conveña:

- Os cafés quedan ................. (pagar); podedes ir tomalos cando queirades.
Non deu ...................... a hipoteca e embargáronlle o piso.
- Non dou ..................... (escoller) ningún vestido porque o que quería poñer non está ................... (enxugar).
- As patacas ............ (fritir) foron .................. (fritir) con aceite de oliva.
- No museo habíe unha sala con cadros ..................... (torcer) que foran ............................. (torcer) á mantenta.
- A cadeira estaba ........................ (comer) pola couza. Deixei nela o pantalón mollado e ao día seguinte estaba .......................... (enxugar).
- Non levas ......................... (gañar) moitos cartos pero estás satisfeito por cada euro  ................. (gañar).

Outra actividade sobre verbos con dobre participio.

Preparando a selectividade:

Hoxe vivimos moito máis ca os nosos antepasados. En 1890, en Estados Unidos, a esperanza de vida media dun neno branco ao nacer era de só 45 anos, mentres que na actualidade chega aos 75. Este cambio non se debe a que a medicina moderna prolongue a vida dos vellos e dos enfermos. Unha parte moi importante na mudanza na esperanza de vida é o resultado da extraordinaria diminución da mortalidade infantil. Antes do cambio para o século XX, e aínda máis canto máis recuemos no tempo ao longo do século XIX, a probabilidade de que un neno non chegase a facer o ano era moi alta (en 1860 a taxa de mortalidade infantil nos Estados Unidos era do 13%).
Como todos sabemos, hoxe en Europa as mulleres viven máis ca os homes, pero isto non sempre foi así. Antes do século XX as mulleres morrían máis cedo ca os homes. A explicación habitual que nos dá a ciencia médica é que a causa principal de morte nas mulleres no tempo anterior á medicina moderna eran as febres puerperais (posteriores ao parto). De acordo con este punto de vista, a medicina antiséptica moderna e a práctica hospitalaria desempeñaron un papel fundamental na redución da taxa de mortalidade das mulleres máis novas en idade fértil.
Se reparamos nas estatísticas, axiña nos decatamos de que as febres puerperais eran unha causa secundaria de morte durante o século XIX, mesmo nas mulleres en idade fértil, e, de certo,  non era esta a causa da alta taxa de mortalidade.  Os altos índices de mortalidade eran consecuencia da tuberculose. Cando a tuberculose deixou de ser a principal doenza mortal, tamén as mulleres deixaron de ter unha vida máis curta ca os homes.
                                                      Richard Charles Lewontin,  A  doutrina do ADN

Cuestións:

1.     1.   Indica o tema e fai un esquema da estrutura do texto.
2.     2.   Explica por que cres que hoxe as mulleres en Europa viven máis ca os homes (Tema de redacción).
3.     3.   Sinala a que clase pertencen as palabras en negriña e indica o seu significado.
4.     4.  Indica se son pechadas ou abertas as vogais: moderna, homes, neno, fértil, ter e febres.
5.     5.  Segmenta, indica os constituíntes e clasifica as palabras pola estrutura: puerperais, extraordinaria, recuemos, antiséptica e mortalidade.
6.      6.  Dá otras solución posíbeis para as o. comparativas do texto.
7.      7.  Analiza sintacticamente: A explicación que nos dá a ciencia médica é que a causa principal eran as febres puerperais.
8.     8.   Busca no texto cinco clases de oración subordinadas distintas, sinala o nexo e indica en cada caso o tipo de oración.

E póñovos tamén unha foto que fixen a fin de semana durante un paseo sobre plantas da nosa flora: a herba de San Pedro.






No hay comentarios:

Publicar un comentario